Formación académica
Doctorado en Administración
Universidad del Valle
2013
Maestría en Organizaciones
Universidad del Valle
2009
Pregrado en Administración de Empresas
Universidad del Valle
2002
Doctorado en Administración. MSc en organizaciones. Administrador de Empresas, Universidad del Valle. Laspau Becario de Harvard para estudios de doctorado. Joven Investigadorde Colciencias. Investigadoren Temas de competitividad y organizaciones. Profesor catedrático de la Pontificia Universidad javeriana Cali y en diversas universidades del país en áreas de organizacionales. Consultor en temas de gestión estratégica y planificación administrativaen empresas de diferentes sectores económicos, tanto públicos como privados. Miembro del Grupo de investigación EGESA de la Pontificia Universidad Javeriana, reconocido por Colciencias en 2018, categoría A1.
Formación académica
Doctorado en Administración
Universidad del Valle
2013
Maestría en Organizaciones
Universidad del Valle
2009
Pregrado en Administración de Empresas
Universidad del Valle
2002
Experiencia profesional
Universidad del Magdalena
2020 - actualidad
Universidad del Norte
2016 – actualidad
Pontificia Universidad Javeriana Cali
2007 - actualidad
Instituto Tecnológico Municipal Antonio José Camacho
2016 – 2018
Universidad Surcolombiana
2006 – 2012
Universidad del Valle
2008 – 2009
Pontificia Universidad Javeriana Cali
Director del programa de Administración de Negocios
2019 – actualidad
Universidad del Valle
2005 - 2007
Reconocimientos
Presentaciones
Salas Páramo, J. (Presentador), Escandón Barbosa, D. (Presentadora), 2023 Young IB Scholars Workshop, "The moderation effect of country culture in the reciprocal relationship between strategic orientations and export performance: a country level studies," .
Salas Paramo, J. (Presentador), II Jornada de investigación Científica, "Recursos y capacidades que inciden en el desempeño de los subsectores económicos colombianos 2003-2004: un acercamiento desde la teoría basada en recursos," 2021
Investigaciones
"Intención de adopción tecnológica de la realidad virtual en el turismo: Turismo y agencias de turismo" perspectiva", Auspiciado por PUJ Cali. (2 de enero de 2023 - 30 de junio de 2024).
"Identificación de patrones de dinámicas de internacionalización en Colombia: una aproximación en el tiempo serie", patrocinada por PUJ Cali. (30 de junio de 2023).
"Hacia un paradigma evolutivo de la experiencia del consumidor en el turismo: el caso del lujo hoteles en plataformas digitales en el contexto del Covid-19 [Hacia un paradigma evolucionario de la experiencia del consumidor en turismo: El caso de los hoteles de lujo en plataformas digitales en el contexto de Covid-19]", Auspiciado por PUJ Cali. (30 de junio de 2023).
Salas Páramo, J. (Director), "El efecto moderador de la ubicación geográfica en la percepción de riesgo en la implementación de la simbiosis industrial" (Financiado), patrocinado por la Pontificia Universidad Javeriana Cali. Cali, Colombia. (8 de junio de 2023 - Actualidad).
Salas Páramo, J. (Director), "El efecto moderador del uso de la realidad virtual en la marca cultural turismo patrimonial", (financiado), auspiciado por la Pontificia Universidad Javeriana Cali. Caleño Colombia. (8 de junio de 2023 - Actualidad).
"Efectos de moderación entre el aprendizaje ambidiestro y la sostenibilidad organizacional de las Empresas Nacidas Globales", auspiciado por PUJ Cali. (28 de febrero de 2023). Cano Molina, P. A. (Co-Director), López Velásquez, L. A. (Co-Director), Dussan Laverde, S. (A favor), Salas Páramo, J. (a favor), López Gil, K. S. (a favor), Salamanca Charria, B. E. (Apoyo), Fernández López, J. A. (Apoyo), "Co-creación de identidad", (financiado), patrocinado por PUJ Cali. Cali, Colombia. (Noviembre 2020 - Noviembre 2021).
Salas Páramo, J. (Director), "FACTORES MOTIVADORES DE LA CO-CREACIÓN EN LA PRESTACIÓN DE SERVICIOS DE TELEFONÍA MÓVIL EN LA CIUDAD DE SANTIAGO DE CALI", (financiado), auspiciado por PUJ Cali. (1 de junio de 2015 - 31 de diciembre de 2016). Salas Páramo, J. (Principal), "Recursos y capacidades que inciden en el desempeño de los subsectores económicos colombianos", (Financiado), auspiciado por PUJ Cali. (1 de junio de 2014 - 31 de diciembre de 2015).
Departamentos
Asignaturas
Posgrados
Publicaciones
Escandón Barbosa, D., Salas Páramo, J. 2004. The board director’s role in the
relationship between organizational innovation and organizational learning in the
sustainability innovation performance: an approximation from culture context. Environment, Development and Sustainability. https://link.springer.com/article/10.1007/s10668-024-04659-6
Escandón Barbosa, D., Salas Páramo, J. 2024. The Effect of the Board of Directors on Perceived Risk and the Non-Financial Performance of Firms. International Journal of Organizational Leadership, 13(1), 117-141. https://ijol.cikd.ca/article_60729.html
Escandón Barbosa, D., Salas Páramo, J. 2024. Need for relatedness and eating
behaviour in millennials. Business: Theory and Practice, 25(1), 73-82.
https://bmee.vgtu.lt/index.php/BTP/article/view/16755/11896
Segura Díaz, J., Escandón Barbosa, D., Salas Páramo, J. 2024. Risks associated
with the technological adoption of industrial symbiosis: A study of its implementation by
geographic regions. International Journal of Management and Sustainability, 13(1), 118-135. https://archive.conscientiabeam.com/index.php/11/article/view/3620
Escandón Barbosa, D., Salas Páramo, J., Castrillon Paque, V. 2023. The
Moderating Effect of the Use of Virtual Reality Technologies in the Branding of the Cultural
Tourism Sector: An Analysis from the Brand Heritage. Journal of Promotion Management.
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10496491.2023.2289932?scroll=top&needAccess=true
Salas Páramo, J., Escandón Barbosa, D. 2023. The moderating effect of the use of virtual reality on cultural brand heritage tourism. Communitas, 28, 20-37. http://www.scielo.org.za/scielo.php?pid=S2415-05252023000100002&script=sci_arttext
Escandón Barbosa, D., Salas Páramo, J., López Ramírez, M. P., Pava Cárdenas, A. 2023. The role of cognitive processes in healthy consumption food products: An eyetracking technology study. Journal of Marketing Analytics, 1-15. https://link.springer.com/article/10.1057/s41270-023-00261-3
Escandón Barbosa, D., Salas Páramo, J., Duque Ceballos, J. 2023. Cultural
Influence on Corporate Sustainability: A Board of Directors Perspective. International Journal of Financial Studies, 11(4), 132. https://www.mdpi.com/2227-7072/11/4/132
Escandón Barbosa, D., Salas Páramo, J. 2023. A Global Analysis of Universities
Performance in the World Higher Education Institution Rankings. REICE. Revista
Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educacion, 21(4), 133-154 https://revistas.uam.es/reice/article/view/reice2023_21_4_007
Escandón Barbosa, D., Salas Páramo, J., Losada Otalora, M. 2023. The moderation
effect of country culture in the reciprocal relationship between strategic orientations and
export performance: a country-level study. Journal of Strategy and Management, 16, 1-14.
https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JSMA-05-2022-0089/full/html?skipTracking=true
Salas Páramo, J., Escandón Barbosa, D., Moreno-Charry, A. V. 2023. Drivers'
analysis of trajectories (commercial, logistical, and financial) of China's export performance: A comparative analysis between eastern and south-eastern Asian countries. Research invGlobalization, 6. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2590051X23000199
Escandón Barbosa, D., Salas Páramo, J. 2023. The Relationship Between Social
Isolation and Self-Reported Healthy Eating Behavior in Millennials: A Comparative Study
between Spain and Colombia. Journal of International Food and Agribusiness Marketing, 1-17.
Escandón Barbosa, D., Salas Páramo, J., Moreno, J. 2023. Academic reputation
quality and research: an analysis of Latin-American universities in the world higher education institution rankings from the perspective of organizational learning theory. Journal of Further and Higher Education, 47(6), 1-15.
Escandón Barbosa, D., Salas Páramo, J., Ramírez Urraya, A. 2022. Drivers of
creation trajectories innovation in the time: another alternative for Hofstede model in the
cross-national analysis. International Journal of Innovation Science, 15(4).
https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/IJIS-03-2022-0055/full/html
Escandón Barbosa, D., Salas Páramo, J. 2022. The effects of cultural dimensions
on export performance: Vietnam and Colombia cases. Heliyon, 8.
https://www.cell.com/heliyon/fulltext/S2405-8440(22)03073-0
Escandón Barbosa, D., Salas Páramo, J. 2022. Technology Adoption Intention of
Virtual Reality in Tourism: Tourist and Tourism Agencies Perspective. Journal of Quality
Assurance in Hospitality and Tourism, 1-15. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1528008X.2022.2144981
Escandón Barbosa, D., Salas Páramo, J. 2022. The role of informal institutions in the relationship between innovation and organisational learning in export performance: A bidirectional relation? Asia Pacific Management Review, 28(2), 185-193.
Escandón Barbosa, D., Salas Páramo, J., Ramírez Urrayo, A. 2022. The effect of
cultural orientations (performance and sociality) on country innovation: a trajectories analysis perspective. Journal of Science and Technology Policy Management.
https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JSTPM-03-2022-0050/full/html
Escandón Barbosa, D., Salas Páramo, J. 2022. The moderating effect of fake news on the relationship between behavioral patterns and vaccines. COGENT SOCIAL
SCIENCES, 8(1), 1-20. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/23311886.2022.2103900
Escandón Barbosa, D., Salas Páramo, J., Ramírez, A. 2022. The effect of cultural
orientations on country innovation performance: Hofstede cultural dimensions revisited?
Sustainability, 14, 1-20. https://www.mdpi.com/2071-1050/14/10/5851
Escandón Barbosa, D., Salas Páramo, J., Rialph, J., Alarcón del amo, M. d. C. 2021 Power in Value Cocreation Process: The Emergence of a New Dimension. Global
Business Review, 22, 1-24.
Salas Páramo, J., Escandón-Barbosa, D., Alarcón-Del Amo, M. D. C., Rialp-Criado, J.
2021. The service-dominant logic revisited: the role of purchase frequency in
changing the dynamics of value co-creation. International Journal of Business Environment,
12, 389-409. https://www.inderscienceonline.com/doi/abs/10.1504/IJBE.2021.118567
Escandón Barbosa, D., Salas Páramo, J., Muñoz, A. 2021. CHANGES IN
LIFESTYLE PREFERENCES IN TOURISM AND THEIR IMPACT IN THE CONSUMER
SATISFACTION EXPERIENCE UNDER PANDEMIC CONDITIONS. International Journal of
Entrepreneurship, 25(4s), 1-25. https://www.abacademies.org/articles/changes-in-lifestylepreferences-in-tourism-and-their-impact-in-the-consumer-satisfaction-experience-underpandemic-conditions-11617.html
Escandón Barbosa, D., Salas Paramo, J., Castro, g. 2021. DARK SIDE OF VALUE
CO-CREATION STRATEGIES. International Journal of Entrepreneurship, 25(4), 1-14.
https://www.abacademies.org/articles/dark-side-of-value-cocreation-strategies.pdf
Escandón Barbosa, D., Salas Páramo, J., Meneses Franco, A. I., Giraldo Gonzales, C.
2021. Adoption of new technologies in developing countries: The case of
autonomous car between Vietnam and Colombia. Technology in Society, 66, 1-7.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160791X21001494
Escandón Barbosa, D., Salas Páramo, J. 2021. Tourism Amidst COVID-19:
consumer experience in luxury hotels booked through digital platforms. TOURISM
RECREATION RESEARCH, 42(1), 1-10.
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02508281.2021.1940708
Escandón Barbosa, D., Salas Páramo, J., Rialp-Criado, J. 2021. Hofstede’s Cultural Dimensions as a Moderator of the Relationship between Ambidextrous Learning and
Corporate Sustainability in Born Global Firms. Sustainability, 13(13), 1-13.
https://www.mdpi.com/2071-1050/13/13/7344
Escandón Barbosa, D., Hurtado Ayala, A., Rialp Criado, J., Salas Páramo, J. 2020
Identification of consumption patterns: an empirical study in millennials. Young Consumers.
https://www.researchgate.net/publication/342584931_Identification_of_consumption_patterns
Escandón Barbosa, D., Urbano Pulido, D., Hurtado Ayala, A., Salas Páramo, J., Zapata, A.
2019. Formal institutions, informal institutions and entrepreneurial activity: A
comparative relationship between rural and urban areas in Colombia. Journal of Urban
Management. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2226585619300500
Escandón Barbosa, D., Hurtado Ayala, A., Salas Páramo, J. 2014. Barreras
logísticas a la exportación de las pymes en Colombia. Administración y Desarrollo, 44(60),
26-45.
Escandón Barbosa, D., Salas Paramo, J., Arias Sandoval, A. 2012. Recursos y
capacidades que inciden en el desempeño de los subsectores económicos colombianos
2003-2004: un acercamiento desde la teoría basada en recursos. Ingeniería y
Competitividad, 14(2), 53-67. www.redalyc.org/articulo.oa?id=291325042002
Consultoría